Page 141 - 18 KARATI GOLD&FASHION 220
P. 141

  UNDER THE SURFACE
By Jana Machatová and Peter Machata
Dove: Lithuanian National Museum of Art, Vilnius (Lithuania) Quando: in corso fino al 21 agosto 2022
Info: www.lndm.lt
La terza mostra di gioielli slovacchi “Sotto la superficie”, propone le collezioni degli artisti Jana Machatová e Peter Machata, che da più di dieci anni esplorano il loro mondo interiore e i temi ad esso attinenti, traducendo i progetti e le idee in creazioni orafe di alto livello. I due designer lavorano insieme, nello stesso spazio abitativo, senza tuttavia abdicare alle rispettive impronte autonome. Nell’interfaccia mobile e comunicativa della gioielleria di design i due artisti sono nel contempo designer, indossatori e spettatori, con una particolare enfasi sulle relazioni spazio-temporali. Le collezioni di Jana Machatová rimandano ai suoi ricordi d’infanzia, sia a livello personale che sociale, mentre Peter Machata nelle sue opere racconta storie, pone domande, torna al passato o disegna il futuro.
The third exhibition of Slovak jewels “Under the surface” proposes the collections of the artists Jana Machatová and Peter Machata, who have been exploring their interior world and the themes related to it for more than ten years, translating projects and ideas into high level gold creations. The two designers work together, in the same living space, without abdicating their respective independent imprint. In the mobile and communicative interface of design jewellery the two artists are both designers, wearers and spectators, with a special emphasis on space-time relations. The collections of Jana Machatová recall her childhood memories, both personal and social, while Peter Machata’s works tell stories, ask questions, return to the past or design the future.
 Jana Machatová
  Zuni Pueblo
Jana Machatová
NAVAJO AND PUEBLO JEWELRY: SILVER, TURQUOISE, CORAL AND SHELL
Dove: Maryhill Museum of Art, Goldendale, WA (USA)
Quando: in corso fino al 15 novembre 2022
Info: www.maryhillmuseum.org
Nell’ambito di un’ampia rassegna dell'arte indigena contemporanea degli ultimi quattro decenni, il Maryhill Museum of Art presenta opere emblematiche dell'impegno del museo nel raccogliere ed esporre opere di artisti indigeni americani. La mostra speciale “Gioielli Navajo e Pueblo: argento, turchese, corallo e conchiglia”, offre una panoramica di esemplari di fine XX secolo, provenienti da collezioni private. Nell’antichità il turchese era noto in Egitto, Mesopotamia, Valle dell'Indo e in tutto il mondo antico, mentre nell’emisfero occidentale era lavorato dagli Atzechi e dagli indigeni del sud- ovest americano. Solo alla fine del XIX sec. gli artisti Diné (Navajo) e Pueblo iniziarono a creare gioielli combinando pietre turchesi con castoni d'argento, che al giorno d’oggi sono diventati sinonimo
di espressione artistica.
The Maryhill Museum of Art presents works that are emblematic of its commitment to gather and exhibit works of indigenous American artists in the special exhibition “Navajo and Pueblo Jewelry: silver, turquoise, coral and shell”. This is part of a vast review of contemporary indigenous art of the last four decades and offers an overview of late 20th century specimens from private collections. In antiquity, turquoise was well-known in Egypt, Mesopotamia, the Indus Valley, and all over the ancient world, while in the western hemisphere it was worked by the Aztecs and by the Indigenous people of the American Southwest. It was only at the end of the 19th century that the Diné (Navajo) and Pueblo artists began to create jewels combining turquoise stones with silver bezels, which have become synonymous with artistic expression.
Peter Machata
   Navajo
 Navajo
139















































































   139   140   141   142   143